De 3 Favoriete Goede Doelen Van Geefwijs

geefwijs

Het verschil tussen goede doelen is soms extreem groot.

Sommige goede doelen doen meer kwaad dan goed, terwijl anderen met kleine bijdragen grote impact maken.

In dit artikel lees je daarom onze drie favorieten.

Maar eerst nog een korte uitleg. Want je hebt waarschijnlijk nog nooit gehoord van deze goede doelen.

Waarom Je Haast Nooit Over Deze Goede Doelen Hoort

Favoriete goede doelen Geefwijs

Heel simpel, omdat deze doelen niet zo bezig zijn met marketing. Logisch, ze zijn immers bezig met het redden van levens. Daarnaast geven we in Nederland ook vooral aan de goede doelen die we kennen. Zonde, want er zijn veel buitenlandse goede doelen die waanzinnig effectief zijn.

Dit artikel gaat over die laatste type goede doelen. Doelen die:

  • Nauwkeurig de resultaten van hun acties meten.
  • Daar transparant over zijn.
  • Laten zien dat ze met weinig geld veel impact kunnen maken.

Deze doelen krijgen daarom extra aandacht in dit artikel. Want het is zonde dat in Nederland iedereen weet wie Famke Louise is, maar niet wat de Against Malaria Foundation is…

#1: Against Malaria Foundation

Against Malaria Foundation

Ja, één van onze favoriete goede doelen verschaft netten tegen malaria.

Wat is daar nou zo bijzonder aan?

Nou, door een paar factoren zijn de acties van dit doel waanzinnig effectief. Er zijn namelijk enkele principes die het ene goede VEEL efficiënter maken dan het andere. De twee belangrijkste zijn:

  • Hoe groot is het probleem? Een probleem oplossen waar miljoenen mensen aan leiden is namelijk effectiever dan eentje waar tientallen mensen aan leiden.
  • Hoeveel wordt er al aan gedaan? Goede doelen maken namelijk de meeste impact bij problemen die nog weinig aandacht krijgen. Zo wordt er veel geld gegeven aan noodhulp, en relatief weinig aan structurele armoede. Een bijdrage aan structurele armoede maakt daardoor meer impact.

Dus, Hoe Zit Dat Bij De Against Malaria Foundation?

Allereerst, het probleem van Malaria is groot. Volgens de WHO leden hier in 2016 meer dan 200 miljoen mensen aan. Toch wordt er weinig aan gedaan. Relatief veel meer geld gaat naar vooral westerse ziektes zoals kanker en hart- en vaat ziektes. Dat is extra zonde, want voor malaria is er een simpele en goedkope oplossing, namelijk het gebruik van netten.

Dit bij elkaar zorgt ervoor dat AMF met weinig geld veel levens redt. De kostenefficiëntie is enorm, en daarmee heeft dit doel een plekje in dit artikel verdient.

Maar er is meer.

De Against Malaria Foundation Is Een Pietje Precies

Het nauwkeurig meten van de resultaten van je campagnes, het klinkt vanzelfsprekend, maar dat is het niet. Gelukkig is AMF een van de doelen die dit wel doet. Bovendien zijn ze hier enorm transparant over.

Kortom, het meten van het succes van je acties, hier transparant over zijn en laten zien dat je kosten-efficiënt bent. De Against Malaria Foundation heeft het alle 3.

Wat verder ook niet onbelangrijk is…

Kunnen Ze Meer Geld Gebruiken?

Heeft het goede doel ruimte voor extra donaties? Sommige doelen zijn namelijk wel enorm effectief, maar krijgen ook al genoeg steun. Vaak kunnen ze extra donaties dan niet meer effectief besteden, omdat het doel daar niet groot genoeg voor is.

Hoe zit dat met AMF?

Heel simpel, ze kunnen nog behoorlijk wat extra gebruiken. Givewell, ’s werelds bekendste goede doelen evaluator, schatte dat ze tot 2020 nog enkele honderden miljoenen effectief konden besteden.

Meer lezen?

Kijk op www.againstmalaria.com

Het volgende doel is ook bijzonder. Niet alleen omdat ze net als AMF bijzonder effectief zijn, maar ook omdat ze het tegenbewijs zijn van een hardnekkige mythe over ontwikkelingssamenwerking.

#2: GiveDirectly

GiveDirectly

Het werk van GiveDirectly is simpel: Direct geld geven aan de aller, allerarmsten.

Wat was dan die hardnekkiger mythe?

Dat het direct geven van geld een slecht idee zou zijn. Volgens critici besteden arme mensen gratis geld namelijk niet goed. Het geld zou worden besteed aan alcohol en sigaretten, of producten die vooral op korte termijn nut hebben.

GiveDirectly laat het tegendeel zien. Waar geven mensen het geld namelijk wel aan uit? Nou, o.a. aan:

  • Investeringen om eigen lokale ondernemingen op te zetten.
  • Medische kosten, vooral voor de kinderen.
  • Onderwijs, vooral voor de kinderen.

Kortom, het direct geven van geld aan arme mensen helpt.

Wat Maakt De Organisatie Nog Meer Het Doneren Waard?

Givedirectly zorgt er met een paar strategieën voor dat ze hun doel zo efficiënt mogelijk bereiken.

Ten eerste, ze zoeken actief de beste doelgroep. De impact van een vast bedrag kan namelijk verschillen. Over het algemeen geldt: Hoe armer de mensen, hoe meer ze hebben aan een bepaald bedrag.

Een simpel voorbeeld:

Hoeveel kan je in Nederland kopen voor een tientje? Als je daarmee boodschappen doet, kan je zo prima voor een dag eten. Zou je dat tientje in Mexico uitgeven, dan kan je der zelfs een dag behoorlijk lekker en uitbundig van eten. Maar geef je dat tientje aan mensen in een echt ontwikkelingsland? Dan kunnen ze der soms wel een week van eten.

Verder kijkt GiveDirectly ook naar doelgroepen waar de kans het grootste is dat het geld nuttig wordt besteed.

Kan Givedirectly Meer Geld Gebruiken?

Ja. GiveWell schatte dat dit doel de komende twee jaar nog ruimte had voor zo’n 200 miljoen.

Meer info vind je op www.givedirectly.org

En als laatste, nog een doel met weer een totaal andere aanpak…

#3: Development Media International

Development Media International

Elke dag lijden nog steeds duizenden mensen onnodig, simpelweg door gebrek aan kennis. Denk aan kennis over hygiëne, landbouw of seksuele voorlichting.

En voor dat probleem is DMI opgericht. Wat is volgens hen namelijk de effectiefste manier om meer kennis op de juiste plek te krijgen? Heel simpel: De radio.

In het westen is de radio wellicht al op z’n retour, maar in ontwikkelingslanden zeker niet. Zo luistert bijvoorbeeld zo’n 74% van alle Ugandezen minstens één keer per week naar de radio.

Met broadcasts die aandacht besteden aan diverse onderwerpen, vult DMI het gat in kennis op een hoop plekken.

En, Werkt Het Ook?

Jazeker. DMI zou niet in dit artikel staan als ze niet ook de resultaten van hun campagnes nauwkeurig zouden meten. Bovendien zijn ze daar zeer transparant over. Alles over hun successen lees je op www.developmentmedia.net

Is Er Ruimte Voor Extra Funding?

Ja. Volgens hun eigen schatting kunnen ze de komende 2 jaar nog zo’n 12 miljoen gebruiken en effectief besteden.

Zo, dat waren de drie favoriete doelen van Geefwijs. Op het moment van schrijven is het oudjaarsdag. Mocht je de komende dagen nieuwe doelen uitzoeken om aan te doneren. Overweeg deze drie dan.

De impact die je kan maken is enorm.

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *