Laten we eerlijk zijn: De meeste dieren op de wereld hebben geen prettig leven.
Gelukkig zijn hier goede doelen voor. Zoek je er dus nog een? Dan zit je hier goed. In dit artikel noemen we enkele doelen die absoluut het maximale halen uit jouw donatie.
Je leest hier uitgebreid over onze 3 favoriete doelen én waarom ze zo geweldig zijn. Mocht dat niet genoeg zijn? Dan vind je onderaan dit artikel nog een lijst met 8 super efficiënte doelen voor dieren.
Laten we snel beginnen met één van onze favoriete doelen…
Doel 1: Animal Equality
Een raar feit:
Van alle dieren die in de V.S. sterven, is 99% uit de vee-industrie. Toch gaat maar 1% van al uitgegeven geld aan dierenwelzijn naar deze groep.
Wil je dus maximaal impact maken? Dan is het logisch om je als organisatie ook op deze groep te focussen, en dat is precies wat Animal Equality doet.
Wat Doen Ze Dan?
Ze komen op voor dieren, voeren under-cover onderzoek uit bij grote corporaties, promoten deze online, richten lokale gemeenschappen op en zijn ook niet bang juridisch actie te voeren tegen dierenmisbruikers.
Is Dat Wat Ze Bijzonder Maakt?
Nee. Wat Animal Equality een van de meest bekwame doelen ooit maakt, is dat ze dit allemaal doen voor extreem lage kosten. Bovendien zijn ze hier compleet transparant in.
Dat is mooi, want op die manier weet je zeker dat ze het maximale halen uit jouw bijdrage.
Kunnen Ze Nog Extra Geld Gebruiken?
Jazeker.
Charity Evaluators, ’s werelds meest toegewijde beoordelaar van goede doelen voor dieren, schatte dat ze dit jaar nog zo’n 2 tot 4,8 miljoen dollar kunnen gebruiken.
Meer informatie over Animal Equality vind je op hun website: https://www.animalequality.net
Is dit het enige goede doel voor dieren waar we bij Geefwijs enorm enthousiast over zijn? Zeker niet. Ook bij het volgende doel is elke bijdrage het absoluut waard.
Doel 2: The Good Food Institue
Ben je vegetarisch? Of zelfs veganistisch? Geweldig!
Ben je dat niet? Geen zorgen. The Good Food Institute (GFI) is er voor jou.
Hun gedachte is even simpel als geniaal:
Vlees eten is zielig voor dieren, slecht voor het milieu, maar wel lekker. Laten we daarom zorgen dat vleesvervangers ook lekker worden. En gezonder, en goedkoper…
Hoe Doen Ze Dat?
Op enorm veel verschillende manieren: Start-ups werkend met bijvoorbeeld vleesvervangers of kweekvlees kunnen rekenen op hun hulp. Dit kan juridisch, zakelijk of wetenschappelijk zijn.
Daarnaast hebben ze contact met organisaties die beurzen vrij geven. Zodat start-ups of andere organisaties kunnen rekenen op funding voor vleesvervangers.
Ook promoten ze alternatieven voor vlees bij keten-restaurants, supermarkten en overige voedselbedrijven.
Ohja, doe je als wat voor organisatie dan ook iets met vleesvervangers en heb je problemen met regulering? Ook dan helpt GFI je.
Hoe Zit Het Met De Kosten-Efficiëntie?
Dat is in dit geval wat lastiger te zeggen. GFI bestaat pas sinds 2016. Veel van hun campagnes zijn daarom ook bedoeld om pas op de lange termijn effect te hebben.
Toch denkt Charity Evaluators dat ze kosten-efficiënt zijn. Vooral omdat hun strategie om mensen minder vlees te laten eten door betere alternatieven enorm veelbelovend is.
Uiteraard zijn ze wél volledig transparant. Wat doen ze bijvoorbeeld met een donatie van 1.000 dollar?
- Zo’n $220 gaat naar hun programma voor wetenschap en technologie
- Zo’n $200 gaat naar de reserve voor operationele taken
- Zo’n $200 gaat naar internationale betrekkingen
- Zo’n $160 gaat naar hun programma voor innovatie
- Zo’n $120 gaat naar hun programma voor bestuur en beleid
- Zo’n $90 gaat naar corporatie-betrekkingen
Tot zover GFI. Tijd voor ons laatste goede doel waarvan we denken dat je die móet kennen…
Doel 3: The Humane League
The Humane League richt zich net als Animal Equality op de meest kwetsbare groep dieren: De vee-industrie.
Hoe verbeteren ze het lot van deze dieren?
Door zich volledig te focussen op het overtuigen van individuen en organisaties om beter om te gaan met dieren.
Enkele manieren waarmee ze dit doen zijn:
- Campagnes om grote bedrijven te overtuigen meer aandacht te besteden aan dierenleed.
- Via ‘grassroot-communities’ mensen op te leiden tot ambassadeurs voor dierenwelzijn.
- Zo efficiënt mogelijk dierenwelzijn promoten via online media.
Zijn Ook Zij Kritisch Op Kosten-Efficiëntie?
Uiteraard. The Humane League blinkt namelijk in één ding uit: Ongelooflijk kritisch controleren of hun campagnes wel effectief zijn. Daarnaast proberen ze ook constant hun campagnes te optimaliseren voor het beste resultaat.
En Kunnen Ook Zij Extra Geld Gebruiken?
Ja. De schatting van ACE: Tussen de 600.000 en 3.500.000 dollar dit jaar.
Zo. Dit waren de drie goede doelen die Geefwijs het sterkst aanraadt om dieren te helpen. Was dat alles?
Nee.
Mocht je benieuwd zijn naar meer goede doelen tegen dierenleed, check dan de volgende doelen:
Doel 4 Tot En Met 11
- Albert Schweitzer Foundation
- Compassion In World Farming USA (CIWF USA)
- Faunalytics
- L214
- Otwarte Klatki (Open Cages)
- ProVeg International
- The Nonhuman Rights Project (NhRP)
- Vegan Outreach